środa, 26 stycznia 2011

Przeźroczystość - co na to grafik komputerowy?


Przeźroczystość jest jednym z podstawowych zagadnień dotyczących grafiki rastowej, które powinniśmy poznać. Tak więc wyróżnia się trzy stany przeźroczystości. Całkowita przeźroczystość, nieprzeźroczystość oraz przeświecanie. Każdy z nich zostanie pokrótce omówiony poniżej.
            Nieprzeźroczystość. Jest to stan w którym każdy piksel składający się na cały rysunek jest widoczny na ekranie. Najczęściej większość pikseli danego obiektu czy też rysunku jest właśnie nieprzeźroczysta.
            Całkowita przeźroczystość polega na tym, że nie widać konkretnego piksela czy pikseli, a widać to co się za nimi znajduje. W zależności od rysunku może być to tło lub po prostu inny rysunek.  
            Najciekawszym z pośród omawianych stanem jest przeświecanie. Przeświecanie wykorzystane może być do kilku typowych celów, które grafik komputerowy może przed sobą postawić realizując swoje projekty. Po pierwsze z pomocą tej techniki stworzyć można rysunki półprzeźroczyste, to jest takie gdzie widać zarówno obiekt jak i to co się za nim znajduje. Innym zastosowaniem tego efektu jest wygładzanie. Uczynienie krańcowych pikseli rysunku prześwitującymi powoduje wrażenie, że całość wydaje się nieco ostrzejsza, a krańce nieco gładsze. Ma to szczególe znaczenie w przypadku obiektów istotnych z punktu widzenia danego programu, niezależnie od tego czy będzie to program graficzny czy też jedynie edytor tekstu. Nie jest to co prawda klasyczny anty - aliansing ale też dawać może relatywnie dobre rezultaty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz