środa, 26 stycznia 2011

Podstawowe pojęcia - grafika komputerowa

Jednym z podstawowych zagadnień z zakresu grafiki komputerowej jest anti - aliansing czy częstotliwość odświeżania ekranu. Na początek może zajmijmy się tym drugim, względnie prostszym terminem. Tak więc każdy z widocznych na monitorze pikseli wyświetlany jest tylko przez kilka milisekund. Po upływie tego czasu piksel gaśnie. Aby efekt ten był niewidoczny dla użytkownika komputera stosuje się odświeżanie ekranu. W zależności od podszyb regulować można częstotliwość owego odświeżania. Częstotliwość odświeżania mierzy się w hercach, im więcej tym więcej razy w ciągu jednej sekundy odświeżany jest obraz na monitorze. 
Przeważnie stosuje się częstotliwości od 75 do 85 herców jako najodpowiedniejsze dla ludzkiego oka. Istnieje też teoria mówiąca, że im wyższa jest częstotliwość odświeżania (oczywiście do pewnej granicy) tym mniej męczy się wzrok podczas pracy przy komputerze. Ile jest w tym prawdy ciężko jest stwierdzić  i każdy grafik komputerowy może mieć tak naprawdę w tym zakresie swoje własne, indywidualne zdanie.
            Powiedzmy sobie teraz co to jest anti – aliansing. Z pojęciem tym spotkał się zapewne każdy, kto chociaż raz grał w grę komputerową. Powszechnie spotyka się określenie, że jest to nic innego jak wygładzanie krawędzi. Jest to po części prawda, gdyż w sumie taki też efekt jest uzyskiwany. Dzięki zastosowaniu anti – aliansingu obiekty widoczne w grze wydają się wyraźniejsze, znikają „kanciaste” piksele, które zapewne pamiętają nieco starsi gracze z tak klasycznych tytułów jak chociażby doom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz